Tuesday 28 April 2015

Ciri-ciri ubat yang Sudah Harus Dibuang

Ciri-ciri ubat yang Sudah Harus Dibuang

Hati-hati sebelum minum ubat. Ubat boleh saja membahayakan tubuh anda jika keadaannya sudah tidak layak diminum. Bila demikian, ubat tersebut perlu dibuang atau dimusnahkan agar tidak disalahgunakan oleh orang-orang yang menemuinya. Apa saja ciri-ciri ubat yang perlu dibuang? Berikut maklumatnya.

1. Tamat Tempoh
Semua ubat-ubatan yang ada di pasaran mempunyai tarikh luput atau masa pemakaian obat baik dan selamat untuk dimakan. Biasanya masa tamat ditulis EXP atau ED pada bungkusan ubat. Penting bagi anda sebelum minum ubat cek dulu tarikh kadaluarsanya.
Jika ubat tersebut sudah melebihi tarikh luput, segera buang dan hancurkan ubat tersebut kerana sudah tidak aman dan menjadi racun bila diminum.

2. Terlalu Lama Disimpan
Ubat yang anda simpan dengan keadaan sudah lama dibuka, lebih baik dibuang saja. Ubat yang meterai dan bungkusnya sudah terbuka dan disimpan terlalu lama kualitinya akan menurun dan kurang berkhasiat.

3. Berubah Warna dan Tekstur
Jika warna ubat berubah dan teksturnya juga tidak sama dengan masa anda membelinya, misalnya sirap berubah warna menjadi keruh atau timbul tompok-tompok, sementara krim atau salap teksturnya keras, buang saja ke tempat sampah.

4. Bau Tidak Sedap
Bila anda mendapati ubat yang baunya tidak seperti ubat atau berbau aneh, sudah dipastikan ubat tersebut tidak selamat lagi untuk diminum. Hancurkan dan buang.

5. Ubat Palsu
Walaupun ubat palsu tersebut tidak luput atau menunjukkan tanda-tanda perubahan fizikal, anda harus tetap membuangnya sebab itu ubat palsu yang tidak jelas khasiatnya, bahkan boleh saja membahayakan bagi tubuh bila diminum.

Bila anda mencari ciri-ciri ubat seperti di atas, maka sebaiknya segera buang ubat tersebut. Cara terbaik membuang ubat adalah dengan dihancurkan terlebih dahulu kemudian dibuang. Untuk ubat sirap, buang sirupnya ke saluran pembuangan lalu buang botolnya. Hal ini bertujuan agar ubat tidak boleh digunakan lagi.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive